Υγιεινούλης – Φαταούλης…
Σημειώσατε 1!!!

   
 

Α΄ τάξη, σχολικό έτος 2012-13

Υπεύθυνη δασκάλα: Ελισάβετ Σάμπαλη

   
 

 

 

Η τάξη μας

 

Τρόπος εισήγησης του θέματος στους μαθητές

     Με αφορμή την παγκόσμια ημέρα διατροφής, στις 16 Οκτωβρίου, ασχοληθήκαμε στη Μελέτη Περιβάλλοντος με την ενότητα 4 («Πώς φροντίζω το σώμα μου για να είμαι υγιής;», σελ.87-88).

     Μιλήσαμε για τροφές που πρέπει να τρώμε για να είμαστε υγιείς και αποδοτικοί στα μαθήματα. Τα παιδιά κλήθηκαν να παρουσιάσουν το κολατσιό τους. Παρατηρήθηκε πως μεγάλο ποσοστό είχε φέρει έτοιμα και συσκευασμένα προϊόντα.

     Τα παιδιά εκδήλωσαν ιδιαίτερο ενδιαφέρον και ζήτησαν όλοι να ασχοληθούμε περισσότερο με τις υγιεινές και ανθυγιεινές τροφές.

 

Συγκρότηση της ομάδας

     Διαβάσαμε το παραμύθι «Πέντε σωματοφύλακες κλεισμένοι στο ψυγείο», της Άννας Βερούλη και του Νίκου Μιχαλόπουλου. Από την ανάλυση του παραμυθιού, το οποίο ενθουσίασε τα παιδιά, δημιουργήθηκαν οι ομάδες:

«Βιταμίνες»

«Λιπάκια»

«Πρωτεΐνες»

«Υδατάνθρακες»

     Κάθε μαθητής επέλεξε την ομάδα που θέλει να είναι. Ύστερα, έφτιαξε ένα καρτελάκι στο οποίο απεικονίζονται τροφές που περιέχουν τα θρεπτικά στοιχεία της ομάδας που ανήκει, το οποίο θα φοράει κατά τη διάρκεια των δραστηριοτήτων του προγράμματος.

Οι «Βιταμίνες»

Τα «Λιπάκια»

Οι «Πρωτεΐνες»

Οι «Υδατάνθρακες»

 

Υποθέματα

Αξία τροφών και κατηγοριοποίησή τους με βάση τα θρεπτικά τους συστατικά

Σημασία μεσογειακής διατροφής

Διαχωρισμός υγιεινών-ανθυγιεινών τροφίμων

Σημασία πρωινού καθώς και αξία συχνών και μικρών γευμάτων

 

Παιδαγωγικοί Στόχοι

Επίπεδο γνώσεων

Να ενημερωθούν οι μαθητές για τη σημασία της σωστής διατροφής για την υγεία, την ομορφιά και την ανάπτυξή μας.

Να γνωρίσουν και να ταξινομούν τα τρόφιμα.

Να εξοικειωθούν με τη χρήση ΤΠΕ.

 

Επίπεδο ικανοτήτων

Να εμπλακούν σε ομαδικές εργασίες.

Να αναπτύξουν δεξιότητες επικοινωνίας, έρευνας, κατασκευών, κίνησης και μουσικής.

 

Επίπεδο στάσεων

Να μάθουν να επιλέγουν σωστά διατροφικά προϊόντα.

 Να επηρεάσουν το οικογενειακό περιβάλλον τους και τους μαθητές όλου του σχολείου προς την κατεύθυνση της σωστής διατροφής.

 

Μεθοδολογία Υλοποίησης

Προβληματισμός και έρευνα

Προγραμματισμός δραστηριοτήτων

Διεξαγωγή δραστηριοτήτων

Αξιολόγηση

Ενεργός συμμετοχή των μαθητών και μάθηση μέσω βιωμάτων

Διαλείμματα ανατροφοδότησης μεταξύ των ομάδων

Συνεργασία με Σύλλογο Γονέων και Κηδεμόνων, διευθυντή του σχολείου και τοπικούς φορείς

 

Πηγές πληροφόρησης

περιοδικά

εφημερίδες

διαφημιστικά σουπερμάρκετ

περιτυλίγματα προϊόντων

διαδίκτυο

   Στην εξέλιξη του προγράμματος θα εμπλακούν οι γονείς των μαθητών της Α’ Δημοτικού καθώς και οι μαθητές όλων των τάξεων του σχολείου.




Διαθεματική Προσέγγιση

Γλώσσα

Μαθηματικά

Μελέτη Περιβάλλοντος

Εικαστικά

Μουσική

 

 Υλοποίηση - Διεξαγωγή δραστηριοτήτων

Δημιουργία κολάζ με φρούτα και λαχανικά από περιοδικά, διαφημιστικά σουπερμάρκετ και το διαδίκτυο

Δεκατιανό με φρούτα

Πρωινό με τοστ και γάλα ή χυμό

Παροιμίες και αινίγματα με τρόφιμα και η σημασία τους

Κατασκευή «Υγιεινούλη», «Φαταούλη», «Ανθυγιεινούλας» και «Βιταμινούλας» από συσκευασίες υγιεινών και ανθυγιεινών τροφίμων

Γνωριμία με τα νηστίσιμα φαγητά και την κυρα-Σαρακοστή

Μουσικοκινητικές δραστηριότητες με τραγουδάκια σχετικά με τη διατροφή



Φτιάχνουμε κολάζ «Τα φρούτα και τα λαχανικά της καρδιάς μας»

      

 

Κολάζ «Ο φρουτολαχανικός χορός»

 

Τρώμε υγιεινό δεκατιανό στην τάξη μας

 

Αινίγματα για τρόφιμα

     

 

Παροιμίες με τρόφιμα

     



Να σας συστήσουμε τον «Υγιεινούλη», το «Φαταούλη»…

 

…τη «Βιταμινούλα» και την «Ανθυγιεινούλα»!!

 

Κολάζ με Σαρακοστιανά φαγητά

     

     

 

Η κυρα-Σαρακοστή και …τα φαγητά της

     

 

Αξιολόγηση

Η αξιολόγηση έγινε πρώτα από τους μαθητές, οι οποίοι έκριναν τις εργασίες τους και τη συμπεριφορά τους κατά τη διάρκεια της υλοποίησής τους.

Καλλιέργησαν τη διαπροσωπική και την ομαδική επικοινωνία, με αποτέλεσμα να ενισχύσουν την αυτοπεποίθησή τους.

Ανέπτυξαν δεξιότητες έρευνας, κατασκευών και κίνησης.

Συνέδεσαν διαθεματικά το θέμα μας με την ύλη άλλων μαθημάτων.

Έμαθαν να κάνουν επιλογές και να παίρνουν αποφάσεις μέσα στην ομάδα.

Είχαν όλοι οι μαθητές ενεργό συμμετοχή, τόσο αυτοί όσο και οι γονείς τους.

Υιοθέτησαν σωστές διατροφικές επιλογές και καθημερινά μου έδειχναν με ενθουσιασμό πόσο υγιεινό κολατσιό έχουν μαζί τους!

 

Πολύ τα αγαπήσαμε αυτά τα παιδάκια…

…γιατί μάθαμε πώς πρέπει να τρεφόμαστε!

Υγιεινούλης –  Φαταούλης… Σημειώσατε 1!!!