Το παραμύθι

 

          

          Η εργασία αυτή πραγματοποιήθηκε από την Α΄ Τάξη του Σχολείου μας το σχολικό έτος 2003 - 2004 (υπεύθυνη δασκάλα: Αθηνά Μυλωνά).

 

ΕΙΣΑΓΩΓΗ – ΕΠΙΛΟΓΗ ΘΕΜΑΤΟΣ

          Πριν ξεκινήσουμε το σχέδιο εργασίας και τις δραστηριότητες του προγράμματος, κρίθηκε σκόπιμο να γίνει μια ενημέρωση των μαθητών σχετικά με το πρόγραμμα της Ευέλικτης Ζώνης, κα πιο συγκεκριμένα τι ακριβώς είναι η Ευέλικτη Ζώνη, γιατί γίνεται, ποιες διαδικασίες θα ακολουθηθούν κτλ. Στη συνέχεια συζητήσαμε με τα παιδιά για το θέμα που θα επεξεργαστούμε, τις δραστηριότητες, καθώς και τα χρονικά περιθώρια που έχουμε.

          Επιλέξαμε να ασχοληθούμε με το παραμύθι γιατί τα παιδιά είναι εξοικειωμένα μ’ αυτό από την προσχολική ηλικία και γίνεται πιο προσιτό στα παιδιά της Α΄ τάξης που μαθαίνουν να διαβάζουν.

ΓΕΝΙΚΟΙ ΣΤΟΧΟΙ

          Να μπορούν τα παιδιά να είναι καλοί ομιλητές: να εκφράζουν τη γνώμη τους και να τη διατυπώνουν σωστά, να προσαρμόζουν δηλαδή το λόγο τους στις ανάγκες του ακροατηρίου, καθώς κα ακροατές: να έχουν την υπομονή να ακούνε τη γνώμη του άλλου και να σκέφτονται πάνω σ’ αυτή.

ΕΙΔΙΚΟΤΕΡΟΙ ΣΤΟΧΟΙ

          Να γνωρίσουν τα παιδιά την ιστορία των παραμυθιών.

          Να έρθουν σε επαφή με παραμύθια άλλων χωρών.

          Να ακούσουν ή να διαβάσουν παραδοσιακά παραμύθια και παραμύθια παλαιότερων συγγραφέων, καθώς και σύγχρονα παραμύθια και να κάνουν σύγκριση, όσον αφορά τη θεματολογία και τον τρόπο γραφής.

          Να γνωρίσουν κάποιες τεχνικές με τις οποίες μπορεί να φτιάξουμε ένα παραμύθι.

          Να δοκιμάσουν τα παιδιά να γράψουν το δικό τους παραμύθι.

ΧΡΟΝΙΚΗ ΔΙΑΡΚΕΙΑ

          Η επεξεργασία του θέματος ξεκίνησε τον Οκτώβριο και τελείωσε το Δεκέμβριο.

 

 Α΄ ΦΑΣΗ

             Οι μαθητές χωρίστηκαν σε δυο ομάδες εργασίας.

          Οι μαθητές της πρώτης ομάδας (Αλεξανδράκη Έλενα, Δημόπουλος Γιώργος, Δρούκας Νίκος, Ηλιόπουλος Γιάννης, Καμπάση Κριστιάν, Μίτσι Πέτρος, Πασομένος Αναστάσης, Πουλοπούλου Ελευθερία) έφεραν παραμύθια από τα σπίτια τους, από διηγήσεις γιαγιάδων, παππούδων κτλ.

          Οι μαθητές της δεύτερης ομάδας (Βαρλόκωστα Ηρώ, Γιαννακούλια Μαρία, Γκικνούρι Τζουλιάνο, Δάρρας Μιχάλης, Κόλια Γετμίρ, Παπασταθόπουλος Κώστας, Σβώλος Θανάσης, Τσατσουλής Χριστόφορος) επισκέφτηκαν τη Σχολική Βιβλιοθήκη του Λυκείου και διάλεξαν παραμύθια, τα οποία θα επεξεργαζόμαστε.

 

Β΄ ΦΑΣΗ

          Έγινε στην τάξη αναδρομή στην ιστορία των παραμυθιών και στην εξέλιξή τους από τα παλιά χρόνια μέχρι σήμερα.

          Διαβάστηκαν παραμύθια τόσο από την Ελλάδα, όσο και από τις άλλες χώρες.

          Διαβάστηκαν λαϊκά παραμύθια, καθώς και παραμύθια σύγχρονων συγγραφέων και έγινε συζήτηση με τα παιδιά για τις ομοιότητες και τις διαφορές που παρουσιάζονται στα θέματα, στον τρόπο γραφής κτλ.

 

Γ΄ ΦΑΣΗ

          Προγραμματίσαμε επίσκεψη στο Σχολείο μας της συγγραφέα παιδικών παραμυθιών, ειδικευμένης στη διήγηση και παρουσίαση παιδικών παραμυθιών με εποπτικά μέσα, κας Λίνας Κοντοπούλου. Η συγγραφέας παρουσίασε το παραμύθι «Ο δράκος που έτρωγε χρώματα». Κατά την παρουσίαση χρησιμοποιήθηκαν διάφορες τεχνικές δραματοποίησης, στις οποίες συμμετείχαν και οι μαθητές. Στη συνέχεια χρησιμοποιήθηκε η τεχνική του Τζ. Ροντάρι «Τράπουλα του Προπ» και μαζί με τα παιδιά έφτιαξε ένα αυτοσχέδιο παραμύθι.

          Με βάση το βιβλίο «Γραμματική της Φαντασίας» του Τζ. Ροντάρι, δοκιμάσαμε κάποιες τεχνικές που με τη μορφή παιχνιδιού βοηθούν τα παιδιά να γράψουν μικρές, φανταστικές ιστορίες, υποθετικές προτάσεις κτλ.

Δ΄ ΦΑΣΗ

          Όλοι μαζί οι μαθητές, με βάση την τεχνική του Ροντάρι που λέγεται «Παραμυθοσαλάτα» (επιλογή ηρώων από διάφορα παραμύθια και εμπλοκή όλων αυτών σε μια φανταστική ιστορία, έφτιαξαν το δικό τους παραμύθι: 

«Η Πεντάμορφη και ο Ντόναλντ»

          Μια φορά κι έναν καιρό, ένα ηλιόλουστο πρωινό, ο Ντόναλντ κατέβηκε στο ποτάμι για να ψαρέψει μαζί με τα ανιψάκια του. Εκεί συνάντησε μια πολύ όμορφη κοπέλα, με γαλάζια μάτια, μακριά καστανά μαλλιά που φορούσε ένα μακρύ μοβ φουστάνι.

 

          -Ποια είσαι εσύ; Και τι γυρεύεις στο ποτάμι; Είπε ο Ντόναλντ.
          -Είμαι η Πεντάμορφη. Ήρθα για να δω το δάσος και να μαζέψω λουλούδια.
          -Θα ήθελες να ψαρέψουμε μαζί; Μπορούμε να πάμε και μια βόλτα με τη βάρκα!
          -Ναι, απάντησε η Πεντάμορφη. Θα ήταν ωραία να πάμε στην απέναντι όχθη με τη βάρκα!
          Έτσι, η Πεντάμορφη, ο Ντόναλντ και τα ανιψάκια μπήκαν στη βάρκα, και κάνοντας κουπί, σε λίγη  ώρα είχαν φτάσει στην άλλη μεριά του ποταμού. Εκεί συνάντησαν το Γουίνι και το Μολυβένιο Στρατιώτη που κάνανε πικ νικ κάτω από τον ίσκιο ενός μεγάλου δέντρου.


           -Τι κάνετε εσείς εδώ; ρώτησε ο Γουίνι.
          -Μαζεύουμε λουλούδια και ψάχνουμε κανένα καλό μέρος για να ψαρέψουμε. Έχετε καμιά ιδέα; είπε ο Ντόναλντ.
          -Γιατί δεν κάθεστε να φάμε όλοι μαζί, είπε ο Μολυβένιος στρατιώτης, κι ύστερα βλέπουμε.
          -Καλή σκέψη, φώναξε ο Ντόναλντ που όλο πεινούσε και άρχισαν όλοι να τρώνε. Αφού φάγανε, όλοι μαζί σηκώθηκαν να πάνε μια βόλτα στο δάσος.

 

          Καθώς περπατούσαν όμως έπεσαν σε μια παγίδα που είχαν στήσει οι πειρατές. Κι έτσι βρέθηκαν σε μια μεγάλη βαθιά τρύπα. Μετά από λίγο, ήρθαν οι πειρατές, κι όταν τους είδαν άρχισαν να γελούν δυνατά! Τους έπιασαν αιχμάλωτους και τους έδεσαν στο κατάστρωμα του πλοίου τους. Ο Ντόναλντ και η παρέα του προσπαθούσαν να λυθούν, τα σχοινιά όμως ήταν πολύ σφιχτά δεμένα, κι έτσι δεν μπόρεσαν να τα καταφέρουν.

          Όμως, μια καλή τους φίλη, που πετούσε εκεί ψηλά, η κουκουβάγια είδε τους φυλακισμένους. Όταν νύχτωσε και όλοι οι πειρατές πήγαν για ύπνο, φώναξε τα ποντίκια που ροκάνισαν τα σχοινιά και έλυσαν τον Ντόναλντ και τους φίλους του. Στη συνέχεια, η κουκουβάγια έστειλε σήμα στις θαλάσσιες χελώνες και τα δελφίνια να έρθουν γρήγορα γύρω από το καράβι. Ο Ντόναλντ, η Πεντάμορφη, τα ανιψάκια, ο Γουίνι, ο Μολυβένιος Στρατιώτης ανέβηκαν ο καθένας σε ένα δελφίνι ή μια χελώνα και ξεκίνησαν να πάνε πίσω στη στεριά, ενώ η κουκουβάγια τους φώναζε να βιαστούν γιατί από στιγμή σε στιγμή θα ξυπνούσαν οι πειρατές.

          Και πράγματι, λίγο μετά που φύγαν οι φίλοι μας, οι πειρατές ξύπνησαν, κατάλαβαν ότι οι αιχμάλωτοι είχαν δραπετεύσει κι άρχισαν να τους κυνηγούν. Καθώς όμως ήταν αγουροξυπνημένοι, δεν έβλεπαν και πολύ καλά, έτσι καθώς πήγαν να στρίψουν καρφώθηκαν πάνω στα βράχια. Το καράβι τους βούλιαξε και οι πειρατές έπεσαν στη θάλασσα κι έμειναν να κοιτάζουν τον Ντόναλντ και τους φίλους του που τους χαιρετούσαν από την ακτή…

 

E΄ ΦΑΣΗ


          Αφού ολοκληρώθηκε το παραμύθι και το διαβάσαμε με τους μαθητές, σκεφτήκαμε ότι θα ήταν ιδιαίτερα ψυχαγωγικό και εποικοδομητικό για τα παιδιά να γίνει δραματοποίηση της ιστορίας που φτιάξαμε. Έτσι λοιπόν δημιουργήσαμε το δικό μας θίασο: τρία παιδιά έγιναν αφηγητές και οι υπόλοιποι μοιράστηκαν τους ρόλους. Για σκηνικά χρησιμοποιήθηκαν χρωματιστά υφάσματα, ζωγραφιές σε μεγάλα χαρτόνια, κατασκευές από χαρτόνι και ξύλο, καθώς και άλλα υλικά που έφεραν τα παιδιά από το σπίτι τους.