Τσιγάρο ή υγεία;

 

       

 

          Η εργασία "Τσιγάρο ή υγεία;" πραγματοποιήθηκε από τους μαθητές της ΣΤ2 Τάξης του Σχολείου μας το σχολικό έτος 2003 - 2004 (υπεύθυνος δάσκαλος: Ηλίας Μασούρας).

          Επειδή το υλικό που συγκεντρώθηκε είναι πλούσιο και δεν μπορεί όλο να εκτυπωθεί (αφίσες, videos κτλ.), η εργασία μας εκδόθηκε σε CD-ROM ως παρουσίαση του PowerPoint.

 

 

ΕΠΙΛΟΓΗ ΘΕΜΑΤΟΣ

          Η επιλογή του συγκεκριμένου θέματος έγινε επειδή οι μαθητές της ΣΤ΄ τάξης σε λίγο καιρό αποφοιτούν από το Δημοτικό και στο Γυμνάσιο και το Λύκειο θα αντιμετωπίσουν τον πειρασμό του τσιγάρου, άρα πρέπει να γνωρίζουν τα προβλήματα που αυτό δημιουργεί.

ΓΕΝΙΚΟΙ ΣΤΟΧΟΙ

      Να μάθουν οι μαθητές να αναζητούν, να ερευνούν και να καταγράφουν πληροφορίες από βιβλία, από το διαδίκτυο και άλλες πηγές.

      Να συνεργάζονται, να οργανώνονται και να αλληλοενημερώνονται στα πλαίσια των ομάδων.

      Να καλλιεργήσουν τον προφορικό και το γραπτό λόγο.

ΕΙΔΙΚΟΤΕΡΟΙ ΣΤΟΧΟΙ

      Να κατανοήσουν οι μαθητές τι είναι το τσιγάρο και ποιες είναι οι συνέπειες του καπνίσματος για την υγεία.

      Να συνειδητοποιήσουν ότι δεν πρέπει να παρασυρόμαστε, αλλά να προασπίζουμε την ελευθερία και ατομική ανεξαρτησία μας.

ΧΡΟΝΙΚΗ ΔΙΑΡΚΕΙΑ

          Η εργασία άρχισε το Νοέμβριο και τελείωσε το Μάρτιο.

ΔΙΑΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ

          Γλώσσα (γραπτή έκφραση, συζήτηση, διάλογος), Μαθηματικά (λύση προβλημάτων, στατιστικά, γραφικές παραστάσεις), Φυσική (χημική σύσταση, επίδραση στην υγεία), Γεωγραφία (χώρες παραγωγής, δρόμοι μετακίνησης), Φυσική Αγωγή (κάπνισμα και αθλητισμός), Σύγχρονη Τεχνολογία (επεξεργασία κειμένου, διαδίκτυο, video), Κοινωνική και Πολιτική Αγωγή (νόμοι, οικονομικές επιπτώσεις, μέτρα).

Α΄ΦΑΣΗ: ΣΥΛΛΟΓΗ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΩΝ

          Για συστηματικότερη εργασία και ευκολότερη συλλογή πληροφοριών, οι μαθητές χωρίστηκαν σε τέσσερις ομάδες εργασίας.

          1η ομάδα:   Ιστορία του καπνού και του τσιγάρου.

          ΜΑΘΗΤΕΣ:   Θεώνη Ζευγίτη, Ελευθερία Καμαρινοπούλου, Μαρία Λύρα, Βασιλική Σαραντοπούλου, Ζανέτα Φιλίποβα.

          2η ομάδα:   Επιδράσεις του καπνίσματος στην υγεία.

          ΜΑΘΗΤΕΣ:   Θανάσης Γκαβάς, Σωτήρης Ήντουνας, Σταύρος Κολοκοτρώνης, Γιώργος Μανεσιώτης, Μιχάλης Παπαλυμπέρης

          3η ομάδα:   Οικονομικές επιπτώσεις.

          ΜΑΘΗΤΕΣ:   Καλλιόπη Κυριακοπούλου, Παναγιώτα Κωτσοπούλου, Παναγιώτα Μπίζιου, Άννα Πουλοπούλου, Μαριάννα Φασουλή.

          4η ομάδα:   Μέτρα κατά του καπνίσματος.

          ΜΑΘΗΤΕΣ:   Λευτέρης Αναγνωστόπουλος, Νατάσα Τζεβελέκου, Βασίλης Τριαντάφυλλος, Μιχάλης Τσαβαρής, Γιάννης Χαλκιάς.

          Οι μαθητές συγκέντρωσαν πληροφορίες από εγκυκλοπαίδειες, περιοδικά, βιβλία, από το διαδίκτυο, βρήκαν φωτογραφίες, αφίσες, κουτιά τσιγάρων (με μηνύματα κατά του καπνίσματος), γραμματόσημα κτλ. Κάθε ομάδα, μετά τη συγκέντρωση των πληροφοριών, τις επεξεργάστηκε και κατέληξε σε περιλήψεις, οι οποίες συζητήθηκαν στην Τάξη:

          Η 1η ομάδα για το φυτό του καπνού, την καταγωγή και την ιστορία του, την καλλιέργεια, την παραγωγή τσιγάρων κτλ.

          Η 2η ομάδα για τις επιδράσεις του καπνίσματος στον οργανισμό μας, το παθητικό κάπνισμα, το κάπνισμα στην εγκυμοσύνη.

          Η 3η ομάδα τις οικονομικές επιπτώσεις του καπνίσματος, θετικές (έσοδα από φορολογία, καπνοκαλλιέργεια, καπνοβιομηχανίες) και αρνητικές (οικονομική επιβάρυνση καπνιστών, οικονομικό κόστος από ασθένειες και θανάτους λόγω του καπνίσματος).

          Η 4η ομάδα τα μέτρα που λαμβάνονται κατά του καπνίσματος για την προστασία των καπνιστών και των μη καπνιστών.

        

Β΄ΦΑΣΗ: ΔΗΜΟΣΚΟΠΗΣΗ

          Για να διαπιστώσουμε τις συνήθειες και γνώμες των ενηλίκων σχετικά με το κάπνισμα, διενεργήσαμε μια δημοσκόπηση σε 95 άντρες και 102 γυναίκες (εργασία κοινή και για τις τέσσερις ομάδες), με ερωτήσεις όπως «πιστεύετε ότι το κάπνισμα βλάπτει την υγεία;», «καπνίζετε;», «σε ποια ηλικία αρχίσατε τα κάπνισμα;», «θέλετε να κόψετε το κάπνισμα;» κ.ά.

          Τα στοιχεία της έρευνας, μετά τη συλλογή τους, αποδελτιώθηκαν, ταξινομήθηκαν και σχηματίστηκαν γραφικές παραστάσεις που παρουσιάστηκαν στην Τάξη. Από τα αποτελέσματα της έρευνας βγάλαμε διάφορα συμπεράσματα, όπως:

      Το ποσοστό των καπνιστών στην Ελλάδα είναι μεγάλο  (στους άντρες  φτάνει το 43%).

      Μεγάλο ποσοστό ανθρώπων έχουν κόψει τα τσιγάρο.

      Οι περισσότεροι καπνιστές αρχίζουν το κάπνισμα στο Γυμνάσιο ή στο Λύκειο.

      Οι περισσότεροι καπνιστές θέλουν να κόψουν το κάπνισμα.    

      Οι περισσότεροι καπνιστές πιστεύουν πως πρέπει να απαγορεύεται το κάπνισμα σε δημόσιους χώρους, σεβόμενοι όσους δεν καπνίζουν.

Πόσα τσιγάρα καπνίζετε κάθε μέρα;

 

 

Γ΄ΦΑΣΗ: ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ

          Για να λυθούν απορίες των μαθητών σχετικά με το κάπνισμα και τις βλάβες που αυτό προκαλεί, επισκεφτήκαμε το Κέντρο Υγείας Μεγαλόπολης, όπου ο Διευθυντής, ιατρός κ. Κων/νος Γαϊτανάκης και ο ιατρός κ. Ιωάννης Στασινός απάντησαν σε ερωτήσεις των μαθητών, όπως «τι κάνει τον άνθρωπο να καπνίζει», «γιατί δεν είναι εύκολο να κόψει κάποιος το κάπνισμα», «τι ακριβώς προκαλεί το κάπνισμα» κ.ά. Η συνέντευξη μαγνητοφωνήθηκε και στη συνέχεια απομαγνητοφωνήθηκε και δακτυλογραφήθηκε, ώστε να επεξεργαστούν οι μαθητές ευκολότερα τις απαντήσεις.

   

(Ποια πνευμόνια ανήκουν σε καπνιστή;)

 

Δ΄ΦΑΣΗ: ΕΡΓΑΣΙΕΣ ΣΤΗΝ ΤΑΞΗ

          Για να δούμε πρακτικά τα αποτελέσματα του καπνίσματος, λύσαμε προβλήματα:

           Ένα τσιγάρο περιέχει 0,008 γραμμάρια νικοτίνη και 0,015 γραμμάρια πίσσα. Ένας καπνιστής καπνίζει 20 τσιγάρα την ημέρα. Πόση νικοτίνη και πόση πίσσα περιέχουν τα τσιγάρα που καπνίζει για 35 ολόκληρα χρόνια;

          Ένας άνθρωπος καπνίζει 2 πακέτα τσιγάρα των 2,5€ την ημέρα. Πόσα χρήματα ξοδεύει σε ένα χρόνο και πόσα θα ξοδέψει σε 30 χρόνια για τσιγάρα;

Κάναμε αντιστοιχίσεις:

Νικοτίνη  

Η εισπνοή καπνού που υποχρεώνεται να κάνει ένας μη καπνιστής, όταν βρίσκεται σε κλειστό χώρο με καπνιστές

Κοσμητικά αποτελέσματα  

Δυσάρεστη κατάσταση που νιώθει όποιος προσπαθεί να σταματήσει το κάπνισμα

Συμπτώματα αποστέρησης  

Διεγερτικό ναρκωτικό στον καπνό

«Ελαφρά» τσιγάρα  

Δηλητηριώδες αέριο που παράγεται κατά την καύση του καπνού

Πίσσα  

Τσιγάρα με λίγη νικοτίνη αλλά πολλές επικίνδυνες χημικές ουσίες

Παθητικό κάπνισμα  

Χημικό καρκινογόνο συστατικό στον καπνό

Μονοξείδιο του άνθρακα  

Δύσοσμη αναπνοή, κίτρινα δόντια κτλ.

 

Σημειώσαμε ΝΑΙ ή ΟΧΙ:

 

Το κάπνισμα κάνει κακό

 

Η νικοτίνη δεν προκαλεί εθισμό

 

Η νικοτίνη είναι πιο εθιστική από την ηρωίνη

 

Ο καπνός περιέχει μόνο νικοτίνη και πίσσα

 

Ο καπνός περιέχει πάνω από 2.000 επικίνδυνες ουσίες

 

Όποιος καπνίζει θα πεθάνει

 

Όποιος καπνίζει έχει πολύ περισσότερες πιθανότητες να πάθει καρκίνο των πνευμόνων, έμφραγμα, εγκεφαλικό κτλ.

 

Ένας καπνιστής έχει την ίδια αντοχή στο τρέξιμο με έναν μη καπνιστή

 

Μπορώ να ξεκινήσω το κάπνισμα και όποτε θελήσω να το σταματήσω εύκολα

 

Δεν υπάρχει πρόβλημα όταν ένας καπνιστής βρίσκεται στον ίδιο χώρο με καπνιστές

 

Τα δηλητήρια του καπνού, όταν καπνίζει μια έγκυος, δηλητηριάζουν το έμβρυο

 

Ζωγραφίσαμε μια αφίσα σχετική με το κάπνισμα:

    

 

Ε΄ΦΑΣΗ: ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ

          Η τάξη μας, μετά από τη συστηματική επεξεργασία του θέματός μας και αφού διαπιστώσαμε ότι το κάπνισμα μόνο προβλήματα δημιουργεί, καταλήξαμε ομόφωνα στις εξής αποφάσεις:

 

Δε θα καπνίσω ποτέ, γιατί το κάπνισμα…

 Βλάπτει σοβαρά την υγεία μου!

 Μου στερεί την ελευθερία μου!

 Δεν προσθέτει τίποτα στην προσωπικότητά μου!

Ενοχλεί τους γύρω μου που δεν καπνίζουν!

 Προκαλεί ρυτίδες στο δέρμα μου!

 Προκαλεί άσχημη μυρωδιά στα ρούχα μου!

 Είναι ζημιογόνο για την τσέπη μου!